Click click My NuffnangX

Saturday, March 19, 2011

masa depan anak-anak

salam sabtu semua bloggers

Tajuk macam serius kan? Memang serius la kan kalau melibatkan anak-anak kita, anak-anak anda.

Macam aku ni, bukanlah lahir dalam periuk emas aka anak orang kaya raya tu atau kawen dengan anak orang berada. Secara tak langsung benda ni mengajar aku untuk lihat ke depan, rancang masa depan yang lebih baik untuk diri sendiri dulu. Sekarang bila dah ada famili sendiri, ada anak sendiri, aku mula pikir apa yang terbaik untuk anak-anak. Ya la kan, time anak-anak still kecik la kita boleh plan untuk dorang, esok-esok dorang dah boleh berdikari, dorang for sure ada plan dorang sendiri, selagi dorang masih dalam tanggungan selagi tu la aku akan make sure dorang dapat apa yang aku rasa terbaik untuk dorang. Bukan nak pampered anak-anak dari segi material tapi cukup sekadar ianya dapat menjadi bekalan masa depan untuk dorang......ILMU DUNIA & AKHIRAT. Bukan emas permata wang berjuta, tu aku tak mampu.

Aku pun bukan la belajar samapi ke U, bukan tak pandai tapi keadaan kewangan pada masa tak mengizinkan aku sambung belajar samapi ke U, ada offer tapi terpaksa ditolak. Tapi tu la kan, ALhamdulillah, aku masih diberi fikiran yang waras untuk berfikir, aku belajar sambil berkerja. Bukan di U tapi kolej. Syukur rasanya.

Tak kisah la kat mana kita belajar janji kita tahu hala tuju hidup kita. Putih yang kita pilih, putih la jadinya. So untuk anak-anak, aku akan terus lead dorang untuk jadi manusia yang berguna di masa depan nanti. Aku rasa as parent kita tak perlu meletakkan target kerjaya anak-anak kita. Biar la dorang sendiri yang pilih. Sebagai contoh, kalau kita terlalu mengharap anak kita jadi pilot sejak anak tu baby lagi, tup-tup bila dia besar dia pilih nak jadi lawyer, for sure hati kita sendiri yang akan tersentap. Kita kena ingat itu masa depan dia, bukan kita, as parent cukup la sekadar mendoakan yang baik-baik untuk dorang, bimbing dorang untuk membuat keputusan dan bukan kita yang buat keputusan untuk dorang. Bawa dorang ke jalan yang lurus, InsyaAllah lurus la jadinya.

Aku rasa kita tak perlu taksub dengan masa depan yang kita sendiri tak nampak, memang kita boleh merancang tapi jangan la sampai perancangan itu melampaui batas norma manusia yang juga hamba NYA. AKu suka quote ni "I've tried my best, let God do the rest"...

So aku harap aku sendiri dapat berfikiran rasional dalam membentuk anak-anak tanpa ada paksaan. Kehidupan dan masa depan dorang biar dorang yang tentukan, yang penting urusan kami suami isteri adalah membimbing mereka ke jalan yang lurus, sediakan mereka dengan ilmu dunia dan akhirat yang aku yakin mampu membawa dorang ke jalan yang diredhai Nya.....InsyaAllah

Urusan kami anak beranak mungkin tak semudah anda kerana kami terpaksa bekerja keras untuk hidup senang, kami sendiri tidak disalut emas permata@buka mata dah senang..banyak yang kami kena usahakan dan mudah-mudahan berkat doa kita sendiri segala urusan kita dipermudahkan.....amin

No comments:

Post a Comment